Wednesday, March 4, 2009

Ännu en affärsidé!


Efter min andra lektion misstänker jag att första terminen kan bli ganska så lätt. Allt är väldigt självklart och mkt har jag redan läst, men jag ska inte gapa för mkt. Siktar trots allt på toppbetyg i år och då menar jag verkligen TOPPbetyg så det kan bli en del plugg iaf :)


Dock anser jag att lektionerna är slöseri med tid, men tyvärr är det lag på att internationella studenter närvarar MINST 90% av lektionerna annars blir man deporterad om man inte kan ge en bra förklaring på varför man varit borta. Så under dagens lektion satt jag och fuunderade på en affärsidé jag fick mitt under lektionen. Jag är säker på att det finns mkt pengar att käna på detta så omdu uhar pengarna så är det värt en investering! helt klart!!


Så vad är idén? öppna upp en kedja av salladsbarer/Cafeer. "Healthy fastfood chain". Sno starbucks koncept (framgångs koncept) fast ist för feta kakor så sälj goda sallader ist. Folk älskar mat här...man äter hela tiden och det finns foodcourts i vartenda litet hörn och det är alltid folk som sitter och äter i dem. Och du har det mesta; mcdonalds, KFC, BK, all sån asiatisk geggamojja och en massa onyttiga feta friterade grejer, men INGENSTANS kan du hitta en vanlig sallad och det intressanta är att efterfrågan finns och marknaden skulle kunna bli enorm.


Tiderna förändras. Dagens asiatiska ungdomar är mer trendmedvetna och många av dem blickar mot västvärlden för senaste trenden så inom en mkt snar framtid kommer dem hoppa på den hälsosamma trenden som sker i europa (om ngn tillhandahåller denna produkt) - Flera som äter kyckling, tonfisk och räk -sallad.


idén är nästan riskfri, historiskt sett. Se bara på Sydostasien eller Kinas konsumtion av kaffe idag. Länderna har alltid varit ett tedrickande land, men allt sedan starbucks kom till kina har kaffe konsumptionen ökat och förklaringen till det är TREND. Många kineser anser tom att kaffe är beskt, men dem dricker det iaf på grund av grupptryck, behovet av att vilja vara trendig. Det anses modernt att ta en kopp kaffe med vännerna nuförtiden. Kaffe har tom sakta ersatt teet i många kundgrupper. Så det skulle inte vara en överraskining om salladen skulle ersätta den geggiga och ibland inte så visuellt frestande asiatiska maten. Plus, det är inte längre modernt att vara tjock, allt flera tränar och dte är ännu mera bevis på att dem är på väg åt "rätt" håll ur affärsidens synvinkel.


Självklart får man inte glömma bort att anpassa salladen till dem asiatiska smaklökarna också, precis som starbucks i Kina serverar kaffet mkt sötare än hemma i sverige. Så förrutom basdressing som vi har så kan man välja mayo, eller ngn annan dressing anpassad till asiaterna, precis som alla andra framgångsrika och västerländska matkedjor erbjuder dem ngt mera asiatanpassat också.


Långtidsplanerna skulle kunna bli enorma! Börja i Singapore el Kina och när man väl fått igång trenden och allt fler äter sallad, som dessutom kan serveras lika snabbt som alla foodcourtsen och snabbmatskedjorna, kan man expandera även i Vietnam som är lite efter med trender. Dessutom är skatten här förmånlig och personalkostnaderna relativt låga. Det här skulle kunna bli en guldgruva! Jag ska titta lite närmare på lagar och regler för att öppna eget här nere ;) Dock får jag inte jobba, varken med lön eller gratis under mitt studie år. men det här kan bli stort! Hoppas bara ingen hinner öppna ngt i år, dvs om ingen där hemma vill satsa.... jag är lätt på. :D Håll i åtanke att detta är slarvigt skrivet, jag ber om ursäkt för den dåliga presentationen av idéen men det kanske kommer en bättre utgåva vid senare skede :D haha.

No comments:

Post a Comment